Text: Jens Persson
En av de viktigaste principerna inom design är att "förstå
användaren". En skicklig designer förväntas kunna föreställa sig
användarens perspektiv och identifiera deras verkliga behov och
önskemål. Mastersstudenten Liuyi Zhang följde denna grundregel när
hon försökte fördjupa sig i den spanska kulturen för sitt projekt,
WIGO. Till slut fann hon sig i en situation då hon plötsligt
utövade "method acting". Hennes, och teammedlem Mario
Schaffelds, 'brief" var att skapa ett fordon för en grupp
vänner i Barcelona, år 2030. För att fullt ut kunna identifiera sig
med sina användare tog Liuyi uppgiften ett steg längre och började
imitera dagliga spanska kulturella mönster, närmare bestämt
siestea-kulturen.
"För mig var det inte svårt att visualisera en stad med smala
gator, transportbegränsningar och en ung och energisk atmosfär. Vad
som var mer utmanande var att förstå vissa delar av livsstilen,
till exempel där människor skulle ta ett par timmar för att vila
under dagtid, något som jag aldrig hade upplevt eller ens hört
talas om. Så jag försökte också ha mina egna pauser lite längre
under denna utforskningsfas för att känna på varför människor gör
detta och vilken typ av kulturell miljö som det skapar", säger
Liuyi Zhang.

Designkonceptet WIGO, som hon utvecklade med Mario Schaffeld,
visar upp en modern definition av hur en familj 2030 kan tänkas se
ut. WIGO kombinerar de praktiska aspekterna av det lilla fordonet
med inslag av vila och avkoppling. Den distinkta inredningen
använder ett system med skenpr som ansluter rörliga delar, där
användarna enkelt kan ändra sittfördelningarna för att passa olika
scenarier. De fällbara stolarna med stående hållning möjliggör en
effektiv användning av det begränsade utrymmet.
"Som ansvarig för interiören var min utmaning var att tolka om
hur sittplatser och vila-upplevelser kan se ut i en bil som är smal
nog för Barcelonas trånga gator. Vi testade olika typer av layouter
genom 3D-modeller och fysiska prototyper och kom fram till ett
kocept med fyra personer som sitter i en flexibel, interaktiv
installation. Med en huvudsakligen vertikal "sittställning"
använder denna layout verkligen utrymmet effektivitet samtidigt som
den strävar efter att hålla en hög komfortnivå ", säger Liuyi
Zhang.
En 360° designupplevelse för fordon
Varje år kastas förstaårsstudenter vid mastersprogrammet i
transportdesign in i "Fordonsdesign"-kursen inom mindre än två
månader efter ankomsten till Umeå. Det är en bred och utmanande
kurs som omfattar 360-grader av fordonsdesign - från
grundforskning, till konceptdefinition, till 2D-idéer, till
konceptval, till 3D-utveckling och slutligen presentationerna. Även
under ett normalt år är det mycket att smälta för nybakade
studenter som försöker hitta sin unika identitet om
transportdesigners. I år förändrade den globala pandemin
spelreglerna helt. Studenter kunde inte träffas fysiskt i
samarbetssessioner och studieutflykter avbröts. Enligt Demian
Horst, programansvarig för mastersprogrammet i
transportdesign, fanns det, förutom de uppenbara
nackdelarna, några oväntade positiva effekter.
"Jag var imponerad av att se att de digitala samarbetsverktygen
kunde fungera så smidigt. Det var också givande att se att
studentteamen lyckades uppnå en så bra nivå av integration och jämn
nivå när det gäller formspråk och identitet när de utvecklade både
den interiöra och exteriöra designen för varje koncept. Jag tror
också att de i störrre grad kunde utforska okonventionella vägar
för att bättre representera mångfald och den utveckling vi ser
hända i samhället ", säger Demian Horst.
Pandemins oväntade ljuspunkter
När de insåg att de skulle missa utflykten till Lynk & Co's
huvudkontor i Göteborg blev studenterna förståeligt besvikna. Men
på ett oväntat sätt stärkte pandemin faktiskt företagets engagemang
för studentprojekten. Mötena med studenterna blev ett tillfälle för
inspiration och positiv distraktion för hemmasittande Lynk &
Co-designers.
"Jag tror att företaget insåg att detta var en
vinn-vinn-situation. Det tillförde lite extra motivation för deras
designers under dessa utmanande tider. Jag tror att det var
hälsosamt för dem att bryta upp de dagliga rutinerna med kreativa
sessioner med våra studenter. Och när professionella designers ger
feedback reflekterar de alltid själva över sitt eget arbete", säger
Demian Horst.
Lars Falk, Interior Design Leader på Lynk & Co Design, var
glad över att se studenter utforska bortom de konventionella
futuristiska visionerna inom mobilitetsdesign.
"Vi blev mycket imponerade av resultaten från alla gruppernas
olika och kreativa koncept som tog ett så stort steg ut ur boxen,
och även hur bra de kunde arbeta under så kort tid. Vi var också
positivt överraskad av den innovativa karaktären på koncepten som
innehöll genomtänkt funktionalitet och en hög designestetisk nivå
som passar våra framtida kunders liv", säger Lars Falk.
Det ultimata beviset på företagets engagemang visades under de
avslutande presentationerna. Under de virtuella demonstrationerna
av designkoncepten anslöt faktiskt av över 100 representanter från
företaget. Utan tvekan, ett rekord av något slag.
"Att ha mer än 100 deltagare från företaget under de avslutande
presentationen var ett starkt tecken på uppskattning för processen
och de löften som gjordes av studentteam i tidigare skeden av
projektarbetet. De flesta från företagets designstudio var med, och
nästan alla designledare, helt klart en positiv aspekt av pandemin
", säger Demian Horst..
Studenternas Designkoncept
WIGO
Shifting towards a more modern definition of what a
family in 2030 may look like, the vehicle targets groups of
co-living friends, located in Barcelona, Spain. WIGO represents an
approach on how to combine a small size vehicle with elements of
resting and relaxation, giving each user the chance to make it a
personal product and experience.
Team: Liuyi Zhang (Interior) & Mario
Schaffeld (Exterior)
Exterior Design
Interior Design
011
This concept focuses on the lifestyle of single
parent families in Portugal. The 011 project sees Lissabon being
the "new Silicon Valley", aims to be in balance with a low cost of
living while supporting a vibrant lifestyle.
Team: Justin Huang, Hriday Mistry (Interior)
& Drake Nolte (Exterior)
Exterior Design
Interior Design
FLINK
The design represents a level 4 autonomous vehicle
(manual steering still present) created for families based in Rio
de Janeiro, Brazil. This mobility service is designed to unite
family members and allow them to spend quality time together. The
vehicles layout is adaptable according to the users' desire.
Team: Tong-Tong Wang,
Wenyu Wu (Interior) & Erik Olsson (Exterior)
Exterior Design
Interior Design
TODOS
The design concept is a shared vehicle created around
the everyday life of a three-generation family living in Santiago,
Chile. TODOS is designed to strengthen and support family values in
everyday Chilean life. It is a vehicle that not only eases the
commuting needs of the family, but it is also an extension of the
living room and office.
Team: Li Lingzhi, Christoffer
Weinreich (Interior) & Zain Kadri (Exterior)
Exterior Design
Interior Design
Urban Farmers Club
The vehicle design is set in Berlin in 2030. The
concept is focused on the small-scale family with a sustainable
lifestyle that enjoys urban farming. The sharing service is
considered from a privacy protection perspective. The final design
provides 'separated spaces' for passenger and cargo with asymmetric
features. The interior is open but private with its section sliding
door.
Team: Hansol Kim (Interior) &
Weihao Shao (Exterior)
Exterior Design
Interior Design